To pierwsza zmiana w tworzeniu listy Billboard 200 od 1991 roku. Przez 23 lata w zestawieniu były brane pod uwagę jedynie dane dotyczące ilości zakupionych fizycznych nośników przez konsumentów. 4 grudnia ukazała się pierwsza lista uwzględniająca już nie tylko dane sprzedaży fizycznej, ale również sprzedaż cyfrową pojedynczych utworów w sklepach Amazon czy iTunes oraz liczbę odtworzeń albumów artystów w serwisach streamingowych m.in. Spotify, Google Play, Beats Music.
Dodanie informacji z serwisów streamingowych sprawi, że zestawienie będzie lepiej odzwierciedlać współczesną konsumpcję muzyki, powiedział Silvio Pietroluongo, dyrektor ds. zestawień magazynu Billboard.
Biorąc jednak pod uwagę fakt, że użytkownicy serwisów streamingowych często nie odtwarzają całych płyt, a jedynie pojedyncze piosenki, bądź kilka utworów z płyty, nowa metodologia Billboardu oraz agencji Nielsen SoundScan będzie uznawała odsłuch jednego utworu bądź kilku, 1500 razy jako sprzedaż pojedynczego egzemplarza albumu. Podobnie będzie w przypadku sprzedaży cyfrowej. Kupno 10 razy jednej lub kilku piosenek z danej płyty będzie liczone jako sprzedana kopia albumu.
Według magazynu „Billboard” na przyjęciu nowych zasad skorzystają artyści, którzy mają wysoką sprzedaż płyt w wersji cyfrowej oraz dużą ilość odtworzeń w serwisach streamingowych, m.in. Ariana Grande, której najnowszy album My Everything był na pierwszym miejscu listy Billboard 200, po czym spadł na 36 pozycję. Gdyby już wtedy były brane pod uwagę serwisy typu Spotify, artystka mogłaby znaleźć się w pierwszej dziesiątce zestawienia.
Billboard ma wsparcie majorsów przemysłu muzycznego, którzy już od jakiegoś czasu dawali sygnały, że należy zaktualizować metodologię przyjętą przy tworzeniu listy.
Nowa metodologia opracowana dla zestawienia Billboard 200 jest ważnym krokiem w gromadzeniu danych nt. albumów. Sposób w jaki fani konsumują muzykę i sposób w jaki muzyka jest monetyzowana, wyszły poza tradycyjne metody liczenia ilości sprzedanych albumów – powiedział Darren Stupak, wiceprezes ds. sprzedaży i dystrybucji w Sony Music Entertainment.
Streaming jest najszybciej rozwijającą się współczesną formą sprzedaży muzyki, uwzględnienie tego w zestawieniu Billboard 200 to mile widziane ulepszenie – tak na temat nowej metodologii wypowiedział się Jim Urie, CEO Universal Music Distribution.
Źródło: billboard.com